Internet marketing bureau

Google Adwords

Wat is Google Adwords?

\r\nGoogle Adwords is een onderdeel van Google.com waarmee je advertenties kunt plaatsen in de zoekmachine van Google maar ook op websites van Google Adsense klanten. Deze advertenties staan boven de zoekresultaten in de zoekmachine, in de rechterkolom en zelfs tussen de zoekresultaten door.\r\n

Wat kan Google Adwords voor jou betekenen?

\r\nIedereen kan een Google Adwords campagne aanmaken, dat wil zeggen een advertentie maken die in de zoekmachine van Google maar ook op andere websites getoond worden. Dit kunnen tekstadvertenties zijn, maar ook hele mooie grafische banners.\r\n

Wat zijn de voordelen?

\r\nBij Google Adwords kun je op keywords inkopen, dat wil zeggen dat je gericht op een bepaald zoekwoord inkoopt en je advertentie dus weergegeven wordt zodra iemand heel specifiek op dat woord een zoekopdracht aan Google afgeeft. En aangezien Google gebruik maakt van cookies en zo de zoekopdrachten van iemand registreert zal jou advertentie direct bij je doelgroep weergegeven worden. Hierdoor is de kans dat iemand op de advertentie klikt erg groot.\r\n\r\nDoor Google’s Adsense strategie, waarbij website eigenaren banners en reclameblokken van Google Adwords partners op hun website plaatsen komen zelfs bezoekers die niet veel met de zoekmachine van Google doen in aanraking met jou advertenties. De advertenties die op de websites van Google Adwords partners weergegeven worden zijn namelijk gerelateerd aan eerdere zoekopdrachten van de bezoekers of sluiten aan bij het onderwerp van de website die ze op dit moment bezoeken.\r\n

Wat zijn de nadelen?

\r\nHet maken van een goede Adwords campagne is niet zo makkelijk. Ten eerste moet je inventariseren op welke keywords je al een hoge ranking in Google hebt en op welke keywords je juist vindbaar wilt worden. Dit kost veel tijd.\r\nDaarnaast moet er een advertentietekst geschreven worden of indien je gebruik maakt van banners zullen er grafische elementen ontworpen moeten worden. Dit kan erg kostbaar zijn.\r\nOok is het zo dat je je budget voor deze manier van reclame maken goed moet kiezen. Je wilt niet dat halverwege de maand het potje voor reclame leeg is of dat je omdat je juist te weinig ingezet hebt niet de gewenste bezoekersaantallen gehaald zijn.\r\n\r\nEn natuurlijk moet je er voor zorgen dat je de bezoekers wat te bieden hebt. De pagina waar je advertentie de bezoekers naar toe stuurt moet tiptop in orde zijn en meteen geven wat de bezoeker verwacht zodat hij je dienst of product afneemt.